joi, 6 decembrie 2012

Deszapezirea

 Asa incepe si articolul cu" contracte semnate pe genunchi" insa eu prefer sa spun ca nu sunt semnate pe genunchi ba chiar in hoteluri luxoase, in office-uri de 5 stele si tot asa.
Asemenea oameni isi permit orice lux si cum romanul s-a nascut snob cu siguranta a vrut sa epateze si sa demonstreze ca serviciile prestate se vor ridica la cel mai inalt nivel.
Eu personal vad treaba asta si diferenta asta mare de pret data de faptul ca neamtul deszapezeste mecanizat ( sararite, pluguri, etc... ) pe cand romanul hand-made e un concept nou si de aceea e pretul asta. Singura consolare ar fi aceea ca nimeni sa nu mai ramana blocat pe autostrada sa fie curata ca in palma ...da, aici vb de Germania nu de Romania ca la noi o sa fie asa doar daca nu ninge :))) , ca autoritatile vor fi luate iar prin surprindere, de parca ar ninge in luna August nu in lunile de iarna.
Contracte semnate pe genunchi. Deszăpezirea autostrăzii A1 va costa dublu faţă de iarna trecută

După ce a raportat premierului costuri cu deszăpezirea cu 30% mai mici în această iarnă faţă de anul trecut, Compania de Drumuri va plăti şi 67.000 de euro pe curăţarea unui kilometru. Suma este de 12 ori mai mare decât cea plătită în Germania pe un kilometru de autostradă.  

Ajunsă în pragul iernii fără contracte de deszăpezire pen­­­­­tru porţiuni în­tregi ale autostră­zii A2 şi la finele unui an în care nu a fost în stare să selecteze firmele care să efectueze astfel de lucrări, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a selectat în pripă câteva firme care să cureţe de zăpadă şi gheaţă autostra­da în iarna aceasta. Preţurile sunt pe măsură, ajungând până la 67.000 de euro pe kilometru.
Potrivit unui studiu al institutului german Fraunhofer ISI, preţul mediu pentru întreţinerea unui kilometru de autostradă în această ţară este de 5.000 de euro, de cinci ori mai mare decât cel pentru un drum naţional. Suma include un cost fix de 3.200 de euro pe an, precum şi unul variabil de 145 de euro pe zi, ceea ce înseamnă că nemţii iau în calcul 12 zile de ninsoare pe an. Aceste preţuri sunt la rândul lor cu aproximativ 20% mai mari faţă de cele plătite în Finlanda.
Contracte acordate de CNADNR în ultimele săptămâni (ultimul contract fiind publicat ieri) indică preţuri uriaşe pentru curăţarea de zăpadă a unui kilometru de autostradă în România care în Germania sunt plătite pentru deszăpezirea a 10 kilometri.
Preţuri record pe Autostrada Soarelui
Potrivit unui anunţ de atribuire publicat pe siteul de licitaţii publice în data de 20 noiembrie 2012 CNADNR a semnat cu firma Selina, deţinută de un rege al asfaltului din vestul ţării, anume Beniamin Rus, un contract în valoare de 9,11 milioane de lei pentru întreţinerea în următoarele 5 luni a lotului 6 din autostrada Soarelui. Acesta are o lungime de 30 de kilometri (Cernavodă-Medgidia). Preţul pe kilometru rezultă deci 67.400 de euro. Contractul nu a fost precedat de o licitaţie, ci doar de o cerere de ofertă. S-au prezentat două firme, dintre care una nu îndeplinea condiţiile cerute de către CNADNR. Explicaţia acordării contractului fără licitaţie, doar prin negociere, a fost: „situaţie de urgenţă extremă, survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă".  Intr-adevăr, companiei de drumuri i-a fost greu să prevadă venirea iernii.
Prin aceeaşi procedură, compania de stat a acordat zilele trecute un alt contract firmei italiene Astaldi pentru deszăpezirea segmentului Medgidia-Constanţa, a nodului rutier de la intrarea în municipiu şi a centurii Constanţa. Pentru cei 46,5 kilometri, CNADNR va plăti 7,31 milioane lei, tot doar pentru următoarele 5 luni, adică 35.000 de euro pe kilometru. De data aceasta, doar de 7 ori mai mult decât în Germania. Pentru curăţarea primului tronson dinspre Bucureşti, anume cel care se sfârşeşte la Lehliu, Nelu Iordache, va primi prin firma sa 25.000 de euro pe kilometru.
Nici pe autostrada Bucureşti-Ploieşti lucrările nu sunt mai ieftine. Contractul de deszăpezire semnat cu firma Pa&Co (patron Costel Căşuneanu) pentru iarna 2012-2013 are o valoare de 8,83 milioane lei, adică aproximativ 32.700 euro pe kilometru. Dacă iarna trecută deszăpezirea A1 a costat 5 milioane lei, acum va costa 11 milioane lei, potrivit anuntului de atribuire publicat tot pe situl public de licitaţii. Contractul revine în acest an firmei argeşene Trustul de Drumuri şi Autostrăzi.
Mircea Pop, director general al CNADNR nu a putut fi contactat telefonic ieri seară pentru a explica sumele uriaşe plătite de compania ce o conduce. Marin Dima, şeful regionalei Constanţa nu a putut da prea multe detalii, spunând că înţelegerea cu Selina a fost semnată la Bucureşti şi nu la Constanţa.
Cât ar trebui să coste?
Exact în urmă cu doi ani, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu aproba  standarde de cost pentru întreţinerea şoselelor pe timp de iarnă.
Costurile au fost stabilite la acel moment între 2.520 de euro pe kilometru şi 4.509 euro pe kilometru pentru lucrările de deszăpezire făcute în perioada 1 noiembrie-31 martie. Aceste costuri includeau şi un profit al operatorilor economici de 5%.
Raportări heirupiste la Guvern
În octombrie, ministrul Transporturilor Ovidiu Silaghi, informa prim-ministrul că preţurile de deszăpezire scad în această iarnă cu o trei­me faţă de anul trecut, ca urmare a faptului că CNADNR va plăti doar 16 ore de staţionare a utilajelor, faţă de 24 de ore în trecut. Premierul i-a spus la acel moment că speră ca raportările să nu fie doar un efect media. Tot ieri la Realitatea TV ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, dădea asigurări că nu vor fi blocaje de circulaţie în lunile următoare din cauza iernii. În timp ce făcea aceste declaraţii, câteva sute de şoferi aflaţi pe un drum naţional acoperit de prima zăpadă a acestui an au parcurs 50 de kilometri în câteva ore.   n timp ce făcea aceste declaraţii, cText Box:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu