Cauciucurile vor fi etichetate la fel ca frigiderele, începând cu 1 noiembrie 2012. Uniunea Europeană a ajuns la concluzia că şoferii trebuie să ştie ce fel de anvelope cumpără. Etichetarea pneurilor va viza consumul de carburant, capacitatea de frânare şi nivelul de zgomot. UE vrea ca prin aplicarea acestui sistem de etichetare să crească eficienţa consumului, cu implicaţii în reducerea emisiilor de CO2.
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) a elaborat un proiect de hotărâre de Guvern prin care sunt stabilite măsurile necesare pentru aplicarea Regulamentului nr. 1222/2009 al Comisiei Europene privind eficienţa consumului de combustibil şi alţi parametri esenţiali. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va supraveghea aplicarea regulamentului. Pentru nerespectarea prevederilor actului normative comunitar, amenzile variază între 9.000 de lei şi maximum 20.000 de lei.
Regulamentul 1222/2009 impune etichetarea anvelopelor, începând cu 1 noimbrie 2012, pe culori şi litere, la fel ca la electrocasnice. Categoriile sunt de la A (verde) la G (roşu).
Categorii de eficienţă
Unul dintre cei mai mari producători de anvelope din lume, Continental,
cu fabrici şi în România, a făcut un calcul cu privire la economia de
carburant în funcţie de calitatea cauciucurilor. Diferenţa dintre o
categorie şi alta vizează variaţia consumului de carburant între 0,10 l
şi 0,15 l la 100 km parcurşi de un autoturism cu un consum mediu de 6,6
l/100km.
Pentru performanţa la frânare se utilizează aceeaşi ierarhizare pe
litere şi culori şi se referă la capacitatea anvelopelor de a frâna
vehiculul pe carosabil ud. Diferenţierea pe categorii se exprimă prin
variaţia distanţei de frânare de una până la două lungimi de autovehicul
(între 3 şi 6 metri) atunci când se frânează de la viteza de 80 km/h.
Diferenţa dintre categoriile A şi F depăşeşte 18 metri în ceea ce
priveşte distanţa de frânare, precizează Continental.
Etichetarea europeană ia în calcul încă un parametru - zgomotul produs
de anvelopă în timpul rulării şi se măsoară în decibeli. Astfel, cu cât
numărul de bare negre indicat pe etichetă este mai mare, cu atât
anvelopele vor produce mai mult zgomot.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu