luni, 8 octombrie 2012

Tigari fara marca

Mi se pare absolut senzationala treaba asta, si cred ca in Romanica va functiona maxim pentru ca snobul de roman fumeaza, bea, se imbraca numai dupa reclama/eticheta/marca. Sa vezi atunci oameni fumand Carpati crezand ca o ard pe Kent :)

Toate pachetele de tigari arata la fel in magazinele din Australia. Si UE ar putea interzice logo-urile pe ambalajele de tutun

Inalta Curte de Justitie din Australia a decis sa nu dea castig de cauza companiilor din industria tutunului, care sustineau ca vanzarea pachetelor de tigari nebranduite este un fapt neconstitutional. Incepand din acest weekend, fumatorii din Australia gasesc in magazine pachetele de tigari cu ambalaj simplu, fara culori sau elemente vizuale care sa distinga brandul si imprimate cu fotografii dure menite sa avertizeze asupra riscurilor presupuse de fumat. Si UE analizeaza un proiect asemanator, scrie Bloomberg.


 Toate pachetele de tigari arata la fel in magazinele din Australia. Si UE ar putea interzice logo-urile pe ambalajele de tutun
Organizatiile anti-tutun vad in deznodamantul din Australia un punct de pornire pentru miscari similare in alte tari. “Suntem incurajati de aceasta victorie”, spune Bungon Ritthiphakdee, director la Organizatia de Control al Tutunului din Asia de sud-est, citat de CNN.

“De asemenea, guvernul australian reprezinta o sursa de inspiratie pentru noi, fiindca a luptat cu toate fortele impotriva provocarilor industriei, si a castigat. Aceasta victorie pentru Australia deschide drumul pentru Asociatia Natiunilor Asiei de sud-est”, a adaugat oficialul.
 
“Odata cu victoria din Australia, sanatatea publica intra intr-o noua era, in care consumul de tutun poate fi controlat. Ambalajul simplu este un mod foarte eficient de a contracara tacticile agresive de marketing”, spune si doctorul Margaret Chan, directorul general al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).
 
Tigari in ambalaje simple, fara logo-uri
 
Tigarile din Australia sunt ambalate in pachete simple, fara logo-uri, dar cu insemne grafice legate de sanatatea consumatorilor. Pana acum, ambalajele sugerau organe bolnave, pacienti muribunzi, leziuni ale pielii, dar si alte maladii cauzate de tutun, pentru a atrage atentia fumatorilor vizavi de efectele nocive ale tigarilor.
 
Primele pachete cu ambalaj uniformizat, corespunzator legislatiei dure anti-fumat din Australia, au inceput sa apara in aceasta saptamana in magazine, potrivit Bloomberg.
 
Denumirile brand-urilor sunt imprimate in acelasi font indiferent de marca, pe fond de culoare "maro inchis mohorat", specificata in legea avizata in luna august de Inalta Curte de la Canberra. Pe pachete sunt afisate imagini violente menite sa ilustreze efectele medicale ale fumatului. Legea impune ca cel putin 75% din "fata" unui pachet sa fie acoperita cu astfel de imagini. Pentru cealalta parte a pachetului, 90% din suprafata este rezervata avertismentelor.
 
Proprietarii de magazine sunt obligati sa tina pachetele de tigari in dulapuri de culoare alba, fara elemente vizuale distinctive, in locuri greu de observat pentru clienti.
 
In 2001, Canada a devenit prima tara care a implementat asemenea avertismente pe pachetele de tutun. De atunci, 41 de state i-au urmat exemplul. Insemnele trebuie sa ocupe cel putin 50% din suprafata pachetului de tigari, in Uruguay acest procent urcand chiar pana la 80%.
 
Guvernele din Marea Britanie, Noua Zeelanda, Turcia si Uniunea Europeana analizeaza proiecte asemanatoare, in timp ce justitia din Statele Unite a blocat in urma cu doua luni primul proiect de lege care viza modificarea pentru prima data in 20 de ani a avertismentelor de pe pachete privind efectele medicale ale fumatului.

Comisia Europeana se pregateste sa revizuiasca directiva privind ambalajele tigaretelor si urmeaza sa propuna un proiect in aceasta toamna, propunerile fiind foarte asemanatoare cu legislatia adoptata in Australia.
 
Principalele propuneri lansate in dezbatere publica de catre CE se refera la introducerea unor ambalaje generice sau fara insemne grafice, in locul celor actuale, ceea ce presupune eliminarea tuturor formelor de prezentare a marcii - marci comerciale, logo-uri etc, cu exceptia numelui de marca. Pachetele de tigarete ar urma astfel sa aiba o culoare neutra standard, cu exceptia avertismentelor de sanatate obligatorii, scopul Comisiei Europene fiind ca pachetele sa devina neatractive, iar avertismentele, care ar trebui sa acopere 75% din suprafata ambalajului, sa iasa mai mult in evidenta, reducand astfel incidenta fumatului.

Schimbari pe o piata de 10 miliarde de dolari
 
Inalta Curte din Australia a publicat vineri motivarea deciziei din august, care devine astfel aplicabila. Companiile au contestat legislatia pe motiv ca guvernul le-ar fi confiscat in mod ilegal proprietatea intelectuala fara compensatii financiare echivalente.
 
Cei sapte judecatori, care au respins contestatia companiilor cu o majoritate de 6 la 1, au motivat vineri ca argumentele companiilor sunt nevalide, din moment ce guvernul nu are de castigat beneficii financiare prin indepartarea identitatii vizuale a brandurilor de tigarete de pe pachete. Astfel, compensatiile financiare ar fi nejustificate, iar legea valabila, potrivit magistratilor.
Ministerul Sanatatii a anuntat ca va supraveghea atent respectarea noii legislatii, care are ca scop descurajarea fumatului, in special in randul tinerilor.
 
Comerciantii de tutun si tigarete considera ca legea nu va avea un efect semnificativ, deoarece ambalajul conteaza foarte putin pentru fumatori. Pe de alta parte, companiile producatoare de tutun se plang ca, in forma actuala, regulamentul australian nu va face decat sa creasca numarul produselor contrafacute de pe piata. In plus, masura va avea un puternic impact negativ asupra taxelor pe care guvernul le colecteaza pe tutun.
 
In Australia, piata tutunului si tigaretelor este estimata la 10 miliarde de dolari pe an.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu